Hoe jouw flexibele mobiliteitskeuzes de statistieken van je arbeidsongevallenverzekering beïnvloeden.

Een werknemer die met zijn leasefiets onderuitgaat op een nat fietspad. Een e-step die in de ochtendspits wordt aangereden door een auto. Of een ogenschijnlijk onschuldig valpartijtje dat leidt tot maanden arbeidsongeschiktheid. Het zijn scenario’s die je als werkgever liever vermijdt maar ze komen steeds vaker voor. De oorzaak? De opmars van alternatieve mobiliteit, vaak gestimuleerd via het cafetariaplan. Wat goed bedoeld is, duurzame, gezonde keuzes promoten, kan onbedoeld leiden tot een stijging in arbeidsongevallen. En dat heeft gevolgen voor je verzekering én je kosten.

U7353792727 A photo by Eliot Porter of a young Asian woman of a f945f695 46f3 4f1e 9f93 1bbd049c6208

Wat is een arbeidswegongeval?

Een arbeidswegongeval is een ongeval dat een werknemer overkomt op de normale weg van en naar het werk. Het vervoermiddel (auto, openbaar vervoer, fiets, e-step, te voet) speelt hierbij geen rol voor de erkenning als arbeidswegongeval. De wettelijk verplichte verzekering arbeidsongevallen dekt de lichamelijke schade die je werknemers oplopen.

De cijfers spreken boekdelen: Zo evolueren arbeidsongevallen

De evolutie van arbeidswegongevallen is duidelijk zichtbaar in de statistieken van de afgelopen jaren. Deze cijfers vertellen een verhaal over hoe de mobiliteit van je werknemers jouw bedrijf direct beïnvloedt.

  1. Tijdens de Coronaperiode (circa maart 2020 – begin 2022): Er wordt meer thuisgewerkt dus er zijn minder arbeidsongevallen.
  2. Na de Coronaperiode (vanaf circa begin 2022 – heden): Arbeidsplaatsongevallen stagneren en blijven op een lager peil dan vóór Corona, maar arbeidswegongevallen nemen de laatste jaren stelselmatig weer toe door verhoogd woon-werkverkeer.
Picture1 arbidsongvallen
Bron: Fedris

Waarom de cijfers blijven stijgen: de fiets en e-step zijn blijvers!

De toekomst van mobiliteit is duidelijk: de fiets en e-step blijven razend populair. Veel werknemers hebben de voordelen ontdekt (flexibiliteit, kostenbesparing, gezondheid, milieu) en blijven deze vervoersmiddelen gebruiken.

  • Fietsvergoeding & Infrastructuur: Sinds 1 mei 2023 is de fietsvergoeding voor alle werkgevers verplicht, wat het succes verder aanjaagt. De uitbreiding van fietssnelwegen en de populariteit van fietsleasing via werkgevers dragen hieraan bij.
  • Stijging arbeidswegongevallen: Deze combinatie van factoren leidt tot een merkbare stijging in het aantal arbeidswegongevallen met fietsers en e-steppers. Relatief gezien stijgt het aantal arbeidswegongevallen in het verkeer sterker dan het aantal arbeidsplaatsongevallen.
  • De opkomst van de e-step: Een opvallende stijging is vastgesteld de laatste jaren (2017 – 2023) van arbeidswegongevallen in de statistieken met de vermelding "step". Dit is een duidelijke indicatie dat dit transportmiddel enorm in de lift zit. Het aantal arbeidswegongevallen met vermelding van het woord "fiets" blijft relatief stabiel, met een lichte dip tijdens de Coronajaren ’20 en ’21.

De impact op jouw verzekeringspremie

Jouw arbeidsongevallenverzekering vertegenwoordigt doorgaans een substantieel (zo niet het grootste) deel van je verzekeringspremies. De recente trends hebben hier een directe impact op:

  • Frequentie: Meer ongevallen leiden onvermijdelijk tot meer schadeclaims bij je verzekeraar. Zo zit het aantal letselongevallen met een fiets duidelijk in een stijgende lijn, terwijl de curve van de overige vervoersmiddelen afvlakt.
  • Ernst: Ongevallen met fietsers en e-steppers kunnen, afhankelijk van de omstandigheden (snelheid, val, wel of geen helm, aanrijding met zwaarder voertuig), ernstige letsels veroorzaken (denk aan hoofdletsels, breuken). Dit vertaalt zich in hogere medische kosten en langere periodes van arbeidsongeschiktheid, wat de kostprijs per schadegeval doet stijgen.
  • Premie-impact en de 'Corona-paradox': Verzekeraars monitoren deze trends nauwgezet. Een aanhoudende stijging in de frequentie en/of de gemiddelde kostprijs van arbeidswegongevallen kan op termijn leiden tot aanpassingen in de premieberekening. Een goede schadestatistiek blijft dus cruciaal!

Momenteel worden de positieve Coronajaren (’20 en ’21, waarin minder ongevallen waren) nog meegenomen in de vijfjarige statistiek die je verzekeraar gebruikt. Maar let op: deze 'goede' jaren verdwijnen binnenkort uit de cijfers. Dit kan leiden tot een significante stijging van je schadestatistiek, en dus potentieel ook van je premie.

Wat kun jij doen als werkgever?

Hoewel je niet direct controle hebt over de openbare weg, kun je wel degelijk bijdragen aan een veiligere mobiliteit voor jouw werknemers:

  1. Bewustwording en veilige keuzes stimuleren:
  • Informeer je werknemers over de risico's en het belang van veilig gedrag bijvoorbeeld via intranet, affiches of workshops (helm dragen, zichtbaarheid, verkeersregels respecteren).
  • Integreer veiligheid actief in je mobiliteitsplan en promotie van je cafetariaplan.
Preventie en faciliteiten aanbieden:
  • Overweeg het aanbieden van fietshelmen of fluohesjes.
  • Organiseer (vrijblijvende) trainingen rond veilig fietsgebruik of defensief rijden in de stad.
Correct en tijdig aangifte doen:
  • Zorg voor een snelle en correcte aangifte van elk arbeidswegongeval. Een laattijdige aangifte kan leiden tot een weigering door de verzekeraar!

Een gewaarschuwd werkgever is er twee waard!

Deze trend is zeker niet onafwendbaar. We zien het bij onze klanten: bedrijven met een alert management, een sterk ontwikkeld preventiebeleid en goed ingelichte werknemers, geruggesteund door een vooruitziend management en gedragen door goed ingelichte werknemers, vertonen zelfs in een urbane context een lage graad van schade. Het loont dus zeker de moeite om constructief samen te werken met je verzekeringspartner.

Gere­la­teer­de berichten

Pexels cottonbro 5990042

Nieuw Boek 6 BW: ook voor de Soci­al Pro­fit en Public sec­tor is de impact op bestaan­de aan­spra­ke­lijk­heids­po­lis­sen beperkt (deel 2)

Aansprakelijkheid
13.12.2024

Door de invoering van het nieuwe boek 6 BW, dat in werking zal treden op 1 januari 2025, rijzen er veel vragen omtrent de verzekeringspolissen bestuurdersaansprakelijkheid en burgerlijke aansprakelijkheid.

In dit tweede artikel lichten we toe wat de polis bestuurdersaansprakelijkheid dekt én of een aanpassing vereist is in het kader van het nieuwe boek 6 BW.

Lees meer
Lees meer over Nieuw Boek 6 BW: ook voor de Social Profit en Public sector is de impact op bestaande aansprakelijkheidspolissen beperkt (deel 2)
I Stock 939501750

Nieuw Boek 6 BW: ook voor de Soci­al Pro­fit en Public sec­tor is de impact op bestaan­de aan­spra­ke­lijk­heids­po­lis­sen beperkt (deel 1)

Aansprakelijkheid
12.12.2024

Door de invoering van het nieuwe boek 6 BW, dat in werking zal treden op 1 januari 2025, rijzen er veel vragen omtrent de verzekeringspolissen bestuurdersaansprakelijkheid en burgerlijke aansprakelijkheid.

In dit eerste artikel lichten we toe wat de impact is op de polis burgerlijke aansprakelijkheid én of een aanpassing vereist is in het kader van het nieuwe boek 6 BW.

Lees meer
Lees meer over Nieuw Boek 6 BW: ook voor de Social Profit en Public sector is de impact op bestaande aansprakelijkheidspolissen beperkt (deel 1)
UUF12664

Duur­zaam pre­ven­tie­be­leid: de sleu­tel tot suc­ces voor maatwerkbedrijven

Arbeidsongevallen
01.10.2024

Maatwerkbedrijven richten zich op het tewerkstellen van mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. De diversiteit in personeel en de aard van de werkzaamheden zijn bepalend voor de verzekeringsbehoeften. Ze vormen ook de basis van een degelijk preventiebeleid op maat van het bedrijf. Dit is vooral een aandachtspunt in het kader van de arbeidsongevallenverzekering. Collega Mario Vermaelen, gespecialiseerd in het verzekeren van deze sociale organisaties, licht toe hoe gerichte ingrepen de medewerkers nog beter beschermen en het aantal schadegevallen doen afnemen.

Lees meer
Lees meer over Duurzaam preventiebeleid: de sleutel tot succes voor maatwerkbedrijven
I Stock 874075212

Wat bete­kent de intro­duc­tie van NIS2 voor jouw onderneming?

Publieke sector / Overheid
03.09.2024

In het najaar van 2024 zal de NIS2-richtlijn in werking treden. Het doel is om de cyberveiligheid en het incidentenbeheer van de EU-lidstaten verder te optimaliseren. Op welke ondernemingen is NIS2 van toepassing? Wie volgt de toepassing op, welke sancties zijn bepaald en welke impact is er op verzekeringsvlak? We lichten het graag toe.

Lees meer
Lees meer over Wat betekent de introductie van NIS2 voor jouw onderneming?