Als werkgever heb je de plicht om goed voor je medewerkers te zorgen. Wat kan je doen om hen met een gerust gemoed uit te zenden? Je zorgplicht omvat verschillende aspecten:
- Informeren over gezondheid en veiligheid: zorg ervoor dat je medewerkers op voorhand voldoende geïnformeerd en voorbereid zijn op hun verblijf in het buitenland en je hen ook ter plaatste ondersteunt. Zo kan je medewerkers preventief informeren over gebieden waar politieke onrust heerst, risico op natuurrampen bestaat, vaccinatie- en gezondheidsadvies bezorgen, alsook info over medische netwerken in het buitenland.
- Medische zorg ter beschikking stellen: de gezondheidszorg is helaas niet overal even kwalitatief of toereikend. Een goede verzekering zorgt ervoor dat je medewerkers zeker zijn dat ze meteen, goed en voordelig geholpen worden bij medische interventies en/of wanneer er iets onvoorzien gebeurt tijdens hun reis. Of je kiest voor een International Private Medical Insurance (= IPMI) en/of een reisverzekering hangt af van de individuele situatie van de werknemer.
- Compliant zijn: het beleid en de procedures van je onderneming moeten in overeenstemming zijn met de lokale wet- en regelgeving van het land waar de medewerker verblijft.
Een IPMI is een uitgebreide verzekering die wereldwijd wordt erkend en tal van voordelen heeft. Zo biedt deze tussenkomst voor medische zorgen in de meest ruime zin. Naast de onvoorziene en reguliere medische kosten bij ongeval en ziekte kunnen hierin onder meer ook kosten gerelateerd aan zwangerschap, mentaal welzijn, tand-, oog- en oorzorgen worden opgenomen. Je kan ook aanvullende waarborgen voorzien zoals een uitkering bij overlijden, een aansprakelijkheidsverzekering en juridische bijstand.
Het belang van een goede bescherming is de voorbije jaren toegenomen. Door de opkomst van IPMI en de ontwikkeling van aanvullende dienstverlening van verzekeraars en experts in security, worden je medewerkers nog beter omringd.
Zo zorgen onder meer digitale applicaties ervoor dat je medewerkers voor, tijdens en na hun verblijf in het buitenland 24/7 toegang hebben tot actuele informatie en ondersteuning.
Deze dienstverlening omvat preventie, gezondheidszorgen en check-ups. Ook algemene aanvullende diensten die het mentaal, emotioneel en praktisch welzijn ondersteunen, zowel op het werk als privé, worden steeds vaker geïntegreerd in het aanbod.
Werkgevers die zich inzetten om hun internationale medewerkers goed te beschermen, plukken daar de vruchten van. Zo heeft deze aanpak in eerste instantie een positieve impact op je medewerker en de gezinsleden, en leidt het ook tot minder ziekteverzuim, betere retentie van internationaal talent, een positieve bedrijfscultuur en ondersteuning bij compliance en risicobeheer.
Internationale tewerkstelling vraagt ook op vlak van verzekeringen onafhankelijk en gespecialiseerd advies. Vanuit een 360°-benadering, waarbij alle risico’s geëvalueerd worden, begeleiden wij je onderneming bij het uitwerken van de juiste verzekeringen voor jouw medewerkers in het buitenland, ongeacht de duur, bestemming en aantal verzekerden.